visamedmansklighet.blogg.se

Information och diskussioner om de mest utsatta i vårt samhälle idag.

Förbud mot tiggeri?

Publicerad 2015-01-18 13:51:00 i Allmänt,

Det är inte förbjudet eller olagligt att tigga i Sverige idag. Många verkar dock tycka att ett tiggeri-förbud skulle vara bra, och att det skulle kunna vara en lösning på problemet. För mig är det lika dumt som att vilja förbjuda fattigdom. Det är ju inte tiggeriet som är Svergies, och EU:s stora utmaning. Det är naturligtvis fattigdomen och i längden givetvis även diskrimineringen av romerna. 
 
På facebook finns idag två stora grupper som positionerar sig för eller emot tiggeriförbud. Gruppen "förbjud tiggeri nu" har över 49.000 medlemmar. (Tydligen är tre av dessa medlemmar vän med mig på facebook, och det känns ju lite tråkigt i sig.) Gruppen som jag är med i "tiggeriförbudet är ingen lösning" har 34.000 medlemmar. Hade det inte varit fint om den sistnämnda gruppen fick fler medlemmar? Idag skrev man på gruppens sida följande:
 
"Hej empatiska medmänniskor!

Vill ni vara med och försöka slå något slags Facebook-rekord i 'snabbast växande evenemang'?
Vi växer fortfarande starkt med bra fart, men då vi är efter våra motståndare vill vi gärna lägga extra kol på elden för att minska avståndet och visa att vi är väldigt många som inte ser tiggeriförbud som någon lösning!

Vår tanke är följande:
Mellan kl 12.00 och 22.00 idag 18/1 satsar vi hårt på att bjuda in så många av våra vänner vi bara orkar och hinner, samt uppmanar alla som går med att göra detsamma.
Vi uppdaterar antalet flera gånger under dagen och så gläds vi gemensamt åt en explosionsartad ökning. Vad tror ni om det?

Eftersom eventet är en motreaktion på ett förbudsevent blir det automatiskt att man mäter sig med sin motståndare. Som vi nämnt tidigare vore det fantastiskt att få demonstrera att de toleranta är fler än de intoleranta!"

Jag har precis bjudit in alla mina vänner, så vad säger ni? Gör samma sak ni också! Hade det inte varit fantastiskt om vi kunde få visa att vi är fler som vill se en verklig förändring som är bättre för alla människor, än de som ser tiggeriet som ett estetiskt problem? Stå upp för medmänskligheten! :)

Tiggeriförbud är ingen lösning!

Jag skulle förresten starkt vilja rekommendera att hålla er borta från sidan "förbjud tiggeri nu" om ni liksom jag är känsliga för folk med vidriga åsikter om tiggarna. Jag läste bara ett par inlägg men känner redan nu att man vacklar i tron om att människor kan känna medlidande överhuvud taget. 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela