visamedmansklighet.blogg.se

Information och diskussioner om de mest utsatta i vårt samhälle idag.

Myt 3: Lyxhus

Publicerad 2015-01-08 10:46:00 i Allmänt,

En utav de mest sjuka myterna som man hör om tiggare är att de i hemlandet bor i stora "lyxhus". Jag har i ärlighetens namn inte en aning om var en myt som är så långt ifrån verkligheten kommer ifrån, men likväl hör man detta argumentet allt för ofta. I en diskussion för ett tag sedan på facebook fick jag t.ex. denna bild skickad till mig. Och jag kan tillägga att det alltså inte var ironiskt menat av ansändaren:
 
 
Jag tänkte iaf visa en bild på hur ett typiskt hus ser ut för en rom som åker till Sverige för att tigga pengar till sig själv och sin familj:
 
 
Inte direkt ett hus som jag skulle kalla för "lyxhus" iaf. Om ni vill veta mer om familjen som ni ser på bilder, klicka er in på länken här nedanför!
 
Kan även tillägga att regeringens nationella samordnare besvarat denna myt med att säga "Varken tecken på lyxliv i form av fina bilar eller dyr mat i Sverige eller att romer som kommer hit bor i lyxhus hemma i Rumänien finns det några belägg för". (Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/myter-om-tiggare_3494176.svd?sidan=2)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela