visamedmansklighet.blogg.se

Information och diskussioner om de mest utsatta i vårt samhälle idag.

Vad kan vi göra?

Publicerad 2015-01-19 14:04:49 i Allmänt,

Fick en fråga om jag inte kunde skriva om vad man kan göra för tiggarna, och om det i så fall bör vara en återkommande åtgärd. Jag kan bara skriva utifrån mitt perspektiv, men det är såhär jag ser på problemet. 
 
På kort sikt finns det en hel del saker vi kan göra. Vi kan skänka pengar till de som har tagit sig till Sverige. Detta är i alla fall det enda alternativet för mig. Vissa menar att vi gör tiggarna en otjänst genom att skänka pengar då det bara bidrar till att fler och fler kommer hit. Men för min del kan det aldrig vara dåligt att skänka ett par kronor till en människa som lämnat familjen hemma pga fattigdom och satsar allt för att få ett drägligt liv. Går jag förbi en människa som sitter ute på marken mitt i vintern en hel dag, så har jag inte hjärta att gå förbi och tänka "det är bättre att jag inte gör något så att Rumänien förstår att det är deras ansvar". Det går bara inte. Men det är givetvis upp till var och en. En annan kortsiktig lösning är att sätta press på kommunen man bor i. Ett flertal kommuner har börjat erbjuda tak över huvudet, vatten och toalett til tiggarna. Jag tycker att detta är ett bra altarnativ att sträva mot under den korta tiden de är här. Om man nu inte aktivt vill engagera sig i frågan, så kan jag bara försöka sätta mig in i situationen själv. Om jag suttit ute på gatan och bett om pengar, hur hade jag velat bli bemött? Med en blick och ett leende, eller med ignorans och ilska? Jag tror att man kan göra en tjänst bara genom att ta ögonkontakt, ge ett leende, kanske ta en minut och stanna upp och prata. Det är en människa som sitter framför dig, glöm inte det. Återigen - visa medmänsklighet!
 
På lång sikt är det mycket svårare. Roten till det här problemet härstammar naturligtvis från situationen i hemlandet för tiggarna. Blir det inte bättre där, så kommer vi att fortsätta se ett ökande antal tiggare i Sverige då de kommer hit för sitt eget överlevande och för att få ihop pengar till sin familj. För att lösa detta problemet måste EU spela en mycket mer aktiv roll. Länderna som tiggarna kommer ifrån är medlemmar i EU men som det ser ut nu gör EU för lite i den här frågan. Både på grund av en viss motstridighet att samarbeta, men även på grund av alla byråkratiska regler inom EU som försvårar att pengar omvandlas till projekt som faktiskt når hela vägen fram. Det behövs en mer aktiv politik från EUs sida! EU är idag för splittrat i den här frågan, det måste finnas en gemensam kraft och vilja för att ta tag i problemet.
 
Gör en snabb sökning på internet. Hur kan du pressa politikerna? Engagera dig inom ett politiskt parti, bli stödmedlem i en organisation som arbetar på plats med sociala frågor eller försöker påverka de lokala myndigheterna!
 
Här kan du även kolla på ett klipp där man delvis pratar om dessa frågorna:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela