visamedmansklighet.blogg.se

Information och diskussioner om de mest utsatta i vårt samhälle idag.

Inställningen till tiggare

Publicerad 2014-12-19 10:42:55 i Allmänt,

Så fort man sätter sig vid sin dator idag så blir man matad av negativa framställningar av tiggare. Det är nästan så att jag vill radera facebook, instagram och alla andra sociala medier. Man skulle vilja rensa bort varenda människa man är "vän" men som tycker annorlunda. För jag blir otroligt påverkad, och provocerad, av alla bilder och filmer som sprids på tiggare idag med tillägg som "skicka hem dom!!", "ge dem inte pengar!!" och "skaffa ett jobb!!". Men istället för att blunda och stänga av, så tar jag diskussionen. Det är inte speciellt ofta jag blir trevligt bemött i sådana diskussioner, jag har blivit kallad både det ena och det andra (t.ex. en nerkissad unge), folk har blivit förbannade och svurit åt mig, tyckt att jag ska "ge mig nu" osv. Men det kan vi diskutera närmre i ett annat inlägg sen, för bemötandet av dessa människor är också intressant. Hursomhelst så vill jag verkligen inte tystas ner av negativa röster. Jag vill stå upp för det jag tror på - alla människors lika värde och medmänsklighet. Så istället för att endast trassla in mig i hatiska diskussioner på facebook så tänkte jag starta denna bloggen. Här tänkte jag dela information, diskussioner, bilder och annat intressant som är kopplat till tiggeri i Sverige idag. Min förhoppning med detta är två olika saker. 1, Att hitta andra som tycker samma som jag! För ibland känner man sig alldeles för ensam i den här debatten, även om jag tror att ca 80% av Sveriges befolkning tycker likadant som jag. Vi är bara för tysta och låter bli att ta debatten. 2, Kanske kanske kanske kunna ändra någons åsikter om tiggare genom information som inte är färgad av främlingsfientliga åsikter eller hämtade från rasistiskt sidor.
 
Så jag hoppas att någon av er vill läsa och diskutera och sprida information med mig! :) 
Nu kör vi!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela