visamedmansklighet.blogg.se

Information och diskussioner om de mest utsatta i vårt samhälle idag.

Myt 2: mobiltelefonerna

Publicerad 2014-12-20 16:30:00 i Allmänt,

Detta är kanske den största myten av de alla, och samtidigt den myt som jag skulle säga är absolut lättast att slå hål på. Många personer målar upp bilder där en tiggare ber om pengar men att de "så fort ingen ser" plockar upp en "sprillans ny" mobiltelefon. Man menar därför att man inte tänker skänka pengar för de har ju visst det gott om pengar. Huruvida tiggarna i Sverige faktiskt använder en ny iPhone 6 (som någon har påstått) eller har en "finare mobil än mig", det kan jag inte kommentera eller säga något om för det har jag faktiskt ingen som helst kunskap om. Men det låter för mig ganska orimligt, och jag tar det med en lika stor nypa salt som när folk samtidigt påstår att en tiggare "har finare jacka än mig". 
 
Men iaf - jag ska inte skriva här att det är en myt att tiggare har mobiltelefon, för det är det många av dem som har. Och det är inget märkligt med det, de har ju i många fall kommit hit för att samla ihop pengar till sin familj som är kvar i hemlandet och naturligtvis vill de kunna ha kontakt med familjen under sin tid i Sverige. Stockholms stadsmission skriver följande: 
 
"En stor del av de som reser hit för att tigga har sin familj kvar i hemlandet. Mobiltelefonen är därför den enda kontakten man har med sina barn och de man älskar. Det gör telefonen till ens viktigaste ägodel, överordnat mat, husrum och kläder. "
 
Det borde ju inte vara helt främmande att även tiggarna använder sin mobil för att få kontakt med sina vänner och de människor de rest hit med, och såklart även socialtjänsten här i Sverige. 
 
Det verkar även vara svårt för människor att komma ihåg att i dagens moderna samhälle finns det fortfarande något som heter kontantkort. Alla köper inte den nya mobilen med spotify premium och en månadsfaktura på 800kr. 
 
 
Källa:
http://www.stadsmissionen.se/Socialverksamhet/Nyhetsarkiv-Social-verksamhet/Vart-att-veta-om-tiggeri/
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela